Saturday, March 14, 2009

Tarian Asyik


Tarian Asyik…

Tarian Asyik merupakan sejenis tarian Melayu klasik dari daerah - daerah di Kelantan yang ditarikan di istana raja - raja Kelantan dan Patani.

Asyik bererti kekasih, oleh itu tarian ini bersesuaian dengan gerak - geri bersifat lemah lembut dan penuh dengan ketertiban.

Tarian ini dimulai dengan sepuluh orang penari masuk ke dewan tarian terlebih dahulu , lalu duduk bersimpuh dengan tertibnya. Kemudian tampillah Puteri Asyik dan mereka pun mula menari.Tarian asyik ini ditarikan dalam upacara perkahwinan, iaitu malam berinai dan malam berinai besar di Istana.

Sejarah…

Dari segi sejarah (Hikayat Patani), Raja Kuning iaitu Raja Perempuan yang memerintah Patani dalam tahun 1644 ada menyimpan 12 orang penari istana yang menyanyi dan menari dipanggil Asyik.

Tarian Asyik mempunyai rentak perlahan dan gemalai, kerana ia ditarikan dihadapan raja dan permaisuri. Penari asalnya dalam pakaian berkemban, dengan tali pinggang dan mahkota kecil.

Bahagian utama tarian Asyik terdiri dari duduk bersimpuh dengan gerakan membayangkan haiwan dan persekitarannya; alunan ombak laut, burung melayang, ikan berenang, gajah berarak, dan sebagainya. Sesetengah pergerakan menyerupai tarian pementasan Mak Yong. Tarian Asyik biasanya ditarikan oleh inang remaja di istana.

Sejarah Lain…

Asal usul tarian ini adalah daripada seorang raja yang memelihara seekor burung kesayangannya di istana. Suatu hari beliau mendapati burungnya terlepas dari sangkar, lalu diikutnya burung itu ke hutan belantara dengan harapan untuk mendapatkannya balik.

Setelah bertahun-tahun burung kesayangannya masih tidak dapat diambil kembali, lalu raja tersebut kembali ke istana dengan penuh kekecewaan. Untuk menghilangkan rindunya terhadap burung tersebut, raja itu telah memerintahkan agar mencipta satu tarian yang meniru gerak-geri burung kesayangannya. Untuk tujuan tersebut, maka kumpulan Asyik yang terdiri daripada dayang-dayang istana terpaksa menari di hadapan raja bila baginda terkenangkan burungnya. Asyik bererti kekasih dan pengertian tersebut bersesuaian dengan gerak-geri tarian ini yang bersifat lemah lembut dan penuh dengan ketertiban. Persembahan tarian ini dimulakan dengan kemunculan 10 orang penari yang bersimpuh dengan tertibnya. Kemudian diikuti pula oleh Puteri Asyik dan semua menyembah lalu menari.

Alat Muzik…


Alat-alat muzik yang mengiringi Tarian Asyik terdiri daripada gedumbak asyik (sebanyak 11 jenis), gambang dan rebab. Tiga alat muzik utama ini mesti ada untuk mengiringi tarian ini.

Di samping gerak geri dan pakaian yang berseri, Tarian Asyik telah menarik minat masyarakat seluruhnya. Pakaiannya adalah serupa dengan Mak Yong iaitu berbaju pendek (warna merah), kain sarong dan satu kain panjang digantung pada bahu dan dilepaskan hingga ke pinggang. Pada bahagian pinggang penari memakai pending (sejenis tali pinggang) dan Puteri Asyik pula dimestikan memakai canggar di sanggulnya.

Pada zaman dahulu Tarian Asyik ditarikan pada hari perkahwinan, iaitu malam berinai seperti malam berinai besar di istana. Namun demikian, pada hari ini Tarian Asyik dipersembahkan juga pada hari-hari temasya negeri dan negara.

Disediakan oleh:

SITI AISYAH ABD JALIL

CA08079

C17

2 comments:

  1. salam ziarah setalam ukhuwwah. tahniah atas pembikinan blog ini. Apresiasi semurni bakti kerana ia menyenangkan saya membuat referensi tentang seni tari yang amat saya sukai.

    ReplyDelete
  2. The Casino is BLACKLISTED | DrMCD
    In 익산 출장안마 addition to 인천광역 출장마사지 being a reliable 거제 출장마사지 online gaming site, they also offer generous welcome bonuses, 경상남도 출장샵 promotions, and loyalty programs, including  Rating: 5 · 성남 출장마사지 ‎1 vote

    ReplyDelete