Sunday, March 22, 2009

Tarian Asli

Gerak Tari
Tarian Asli merupakan kumpulan tarian yang dicipta berasaskan lagu-lagu asli Melayu. Wujud daripada rentak dan irama lagu Dondang Sayang tetapi Tarian Asli tidak diiringi dengan adegan berbalas pantun seperti dalam Dondang Sayang. Perkembangan seterusnya ialah kemunculan tarian-tarian asli yang dicipta daripada lagu-lagu seperti lagu Makan Sireh, Gunung Banang, Asli Sapu Tangan, Asli Selendang, Bentan Telani, Asli Abadi dan lain-lain lagi. Tarian Asli boleh didapati di seluruh Malaysia terutama Semenanjung Malaysia.


Lagu Asli masih lagi popular dan menjadi siulan muda-mudi di kawasan kebudayaan Melayu di Semenanjung Malayu, Sumetera, Sinagapura, Kepulauan Riau dan Borneo. Di Sumatera, Tarian Asli dikenali sebagai senandung dan kelahirannya adalah dari puisi yang mengusik jiwa berlawanan dengan emosi yang mendalam terhadap cinta dan kesedihan. Contoh-contoh lagu asli termasuklah Sembawa Balik, Pasir Roboh, Timang Banjar dan Sri Siantan


Alatan Muzik / Instrumen

Sebelum instrument Barat diperkenalkan, instrument muzikal asli seperti rebab, gong, rebana atau gendang bebano digunakan. Akibat pengaruh luar terutamanya dari Barat pada pertengahan kurun ke-16, penggunaan instrument seperti violin dan akordian digunakan secara meluas. Seperti perubahan masa yang kian berubah dan kemajuan teknologi, banyak instrument muzaik asli kian dilupakan dan digantikan dgn alat muzik elektronik dan moden.


Video Tarian Asli

http://www1.moe.edu.sg/nadi/arkib/2006/mar/budaya/corakkehidupan/corakkehidupan.htm

Disediakan oleh :

NUR AIMI BINTI AHMAD

CA08092

C17

No comments:

Post a Comment